انواع سیستم هوشمند

سیستم صوتی هوشمند

دستیار صوتی الکسا آمازون و هوم گوگل

سیستم صوتی هوشمند یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های خانه هوشمند است. دستگاه های صوتی هوشمند جهت کنترل هوشمند تجهیزات صوتی و تصویری مانند موزیک پلیر ، تلویزیون ، رادیو ، رسیور و … به کار می‌روند. سیستم صوتی هوشمند در انواع مکان‌ها مانند ساختمان های اداری، دفاتر، منازل، کافی‌شاپ‌ها، فروشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و … بسیار پرکاربرد است. در ادامه کاربرد و نحوه عملکرد این سیستم‌ها را در مکان‌های مختلف بررسی خواهیم کرد.

عملکرد سیستم صوتی هوشمند

در سیستم صوتی هوشمند کلیه اسپیکرها و میکروفن‌ها به یک کنترل‌کننده یا آمپلی‌فایر متصل می‌شوند و کنترل‌کننده مشخص می‌کند که آهنگ از کدام اسپیکر پخش شود. در واقع در هر قسمت از ساختمان یک اسپیکر قرار داده می‌شود. درنتیجه هرکس می‌تواند در اتاق خود از موسیقی دلخواه خود با بالاترین کیفیت لذت ببرد. از طرف دیگر می‌توان در همه جای خانه یک موسیقی واحد را پخش کرد. مزیت این مورد زمانی است که شما در منزل در حال انجام امور مختلف هستید و بایستی در قسمت‌های مختلف رفت و آمد کنید. ولی آهنگ مورد علاقه خود را همه جا باکیفیت بالا و یکسان بشنوید. جهت تولید این صدای باکیفیت از آمپلی‌فایر و مدارات دیجیتال استفاده می‌شود. این مدارات سبب حذف نویز و اختلالات صوتی می‌شوند. از دیگر مزایای دستگاه صوتی هوشمند قابلیت کنترل به وسیله پنل لمسی می‌باشد. در اکثر خانه های هوشمند یک تاچ پنل جهت کنترل کلیه تجهیزات به صورت یکجا بر روی یکی از دیوارها نصب می‌شود. سیستم صوتی نیز مانند دیگر سیستم‌های هوشمند، از طریق این تاچ پنل هم قابل کنترل می‌باشد. همچنین اکثر سیستم‌های صوتی از طریق ریموت، گوشی موبایل، کلید هوشمند، تبلت و … نیز قابل کنترل می‌باشند.

دستگاه‌های صوتی و تصویری هوشمند

دستگاه‌های صوت و تصویر مانند تلویزیون را به یک سیستم صوتی هوشمند متصل کنید و در هر جای خانه از کیفیت بالای صدای آن‌ها لذت ببرید

سناریو با سیستم صوتی

تنها با داشتن یک سیستم صوتی هوشمند بسیاری از سناریوهای خانه هوشند قابل اجرا خواهند بود. در ادامه این سناریوها در غالب مثال‌هایی بررسی شده‌اند. سیستم‌های صوتی قابل سناریونویسی نیز هستند. با استفاده از دستگاه صوتی هوشمند یک صدای هشدار ضبط کنید و پس از اتفاقی مشخص صدای هشدار را پخش کنید مثلا هنگام ورود گاز یا دود در محیط پس از تشخیص توسط سنسور هوشمند ، صدای هشدار مبنی بر انجام عملیات خاصی مانند باز کردن پنجره‌ها پخش خواهد شد. سیستم صوتی هوشمند قابل زمان‌بندی نیز می‌باشد. مثلا در محیط‌های اداری و مدارس در زمان مشخص شده به طور خودکار صدای اذان را پخش می‌کند.

از سیستم صوتی هوشمند در فروشگاه‌ها ، ادارات و سالن‌های ورزشی جهت پخش موزیک به عنوان پس‌زمینه استفاده می‌شود. چه لذت بخش خواهد بود زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید همزمان با کنار رفتن پرده‌های اتاق موسیقی دلخواهتان پخش شود. ا داشتن یک سیستم صوتی هوشمند آهنگ متناسب با زمان یا مکان خاصی پخش خواهد شد. مثلا در زمان ورود شما به خونه آهنگ مورد علاقه شما پخش خواهد شد. یا در روزهای تولد افراد خانه، آهنگ تولد پخش خواهد شد. حتی با ورود شما به حمام آهنگ‌های درخواستی شما با کیفیت بالا در فضای حمام پخش خواهد شد. لازم به ذکر است جهت استفاده از دستگاه صوتی هوشمند در محیط‌های مرطوب مثل حمام، سونا، جکوزی، استخر و … بایستی از باندهای ضد آب استفاده نمود.

اجرای دستورهای صوتی

به وسیله سیستم‌های صوتی هوشمند و دستیارهای صوتی دستورات خود را حتی بدون لمس کلید یا تاچ پنل هوشمند و تنها با گفتن آن‌ها اجرا کنید. مثلا با گفتن عبارت “چراغ آشپرخانه را خاموش کن” چراغ خاموش می‌. یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده دستیارهای صوتی شرکت آمازون می‌باشد. دستیارهای صوتی آمازون را در فروشگاه ما ببینید.