مقالات خانه هوشمند

خانه هوشمند

فضای داخلی خانه هوشمند

خانه هوشمند به طور کلی چیست؟ خانه هوشمند فناری نوظهور و رو به رشدیست که تمامی تجهیزات برقی خانه را به صورت یکپارچه کنترل می‌کند. این کنترل از طریق نرم افزار موبایل و یا از طریق سناریوها و برنامه های از پیش تعیین شده از راه دور و نزدیک به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. لازم به ذکر است منظور از سیستم خانه هوشمند کلیه سیستم های هوشمندی است که برای انواع ساختمان ها از جمله بیمارستان ها مدارس هتل ها ساختمان های اداری تجاری و مسکونی استفاده می شود و صرفا محدود به منازل نیست. هوشمندسازی ساختمان کیفیت زندگی را بالا می‌برد و امنیت و آرامش را برای ساکنین ساختمان به همراه دارد.

مزایای خانه هوشمند چیست

مزایای خانه هوشمند

بهینه سازی انرژی، داشتن امنیت، زندگی راحت در خانه‌های هوشمند و سلامتی در آن‌ها از مزایای خانه هوشمند است که در اینجا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. شاید تا چندی گذشته اسم ساختمان هوشمند به زبان می‌آمد همه به یاد خانه‌ های لوکس و لاکچری می‌افتادند که نیاز به آن را تنها در حد امکانات لوکس برای یک ساختمان در نظر می‌گرفتند. اما اکنون هوشمندسازی یک امر ضروری برای ساختمان ها تلقی می‌شود. در این مطلب به دنبال این هستیم تا بتوانیم امکانات و مزایای خانه هوشمند و به طور کلی هوشمند ‌سازی ساختمان ها را بیان کنیم.

بهینه سازی مصرف انرژی در خانه‌ هوشمند

یکی از امکانات خانه هوشمند بهینه سازی مصرف انرژی می‌باشد. انرژی‌های مصرفی در خانه که بیشتر بر روی برق، گاز و آب متمرکز می‌شوند، نیروهای ارزشمندی هستند که در صورتی که رویه مصرف صحیحی نداشته باشیم هم از نظر هزینه و هم از نظر اتمام آنها و مشکلات زیاد در تامین مجدد آن‌ها به مشکل بر میخوریم گرچه که در تامین هر 3 این انرژی‌ها با مشکل روبرو هستیم. پس استفاده صحیح از این انرژی‌ها و صرفه‌جویی در مصرف آن‌ها یک وظیفه ملی و انسانی بر روی دوش ما برای آیندگانمان قرار می‌دهد. علاوه بر انرژی سیستم خانه هوشمند سبب صرفه جویی در مصرف زمان نیز می‌شود.

نقش ترموستات هوشمند در مصرف ‌انرژی

یکی دیگر از مزایای هوشمند سازی ، بهینه‌سازی در مصرف انرژی است که می‌تواند برای خانه‌های شما نقش بزرگی را ایفا نماید. وجود ترموستات‌های هوشمند در مواقع مورد نیاز خانه هوشمند شما را سرد و گرم می‌کند و برای گرم نگه داشتن منزل یا خنک بودن هنگام برگشت به خانه نیاز نیست سیستم گرمایش و یا سرمایش شما مدام در حال کار باشد و تنها با یک برنامه ریزی می‌توانید اندکی قبل از رسیدن به خانه سیستم گرمایش و سرمایش خود را روشن کنید. این موضوع برای کسانی که مسافرت های طولانی می‌روند و یا ویلای آن ها برای مدت طولانی بدون سکنه است اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. ترموستات هوشمند انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی از جمله اسپلیت، فن کویل و گرمایش از کف را کنترل می‌کند.

نقش سنسورهای هوشمند در مصرف ‌انرژی

سنسور دود هوشمند سقفی

مسئله دیگری که در مصرف انرژی همراه با امنیت مثمر ثمر می‌باشد، استفاده از سنسور‌ها در خانه در زمان نشت آب و گاز می باشد که خانه هوشمند شما به راحتی می‌تواند با اعلام نشتی به شما در هر جای دنیا که باشید، به صورت خودکار شیر ورودی را ببندد. سیستم‌های روشنایی اغلب در خانه دچار بی‌تفاوتی اعضا خانه در خاموش کردن هستند و ممکن است وقت‌های زیادی بدون اطلاع، بسیاری از روشنایی‌های خانه روشن باشد. یکی از امکانات خانه هوشمند این است که، روشنایی‌های اضافه را به شما اطلاع می‌دهند تا بتوانید حتی زمانی که در سفر هستید آن‌ها را روشن و خاموش کنید.

زندگی راحت‌تر با خانه‌ هوشمند

در خانه هوشمند همه تجهیزات خانه در دستان شما قرار دارد و شما می‌توانید با کنترل کننده مرکزی و یا تلفن هوشمند خود کل تجهیزات خانه را به سادگی رصد و آن‌ها را کنترل کنید. البته این نکته قابل توجه است که هوشمندسازی این امکان را به شما می‌دهد تا از سراسر دنیا و با دسترسی به اینترنت از لامپ‌های اضافه را که فرزندانتان خاموش کردن آن‌ها را فراموش کرده‌اند، آگاه شده و آن‌ها را خاموش کنید. البته خانه هوشمند برای تمامی تجهیزات خانه این امکانات را به شما اضافه می‌کند.

راحتی و سبک جدید زندگی در خانه هوشمند به کنترل تجهیزات خلاصه نمی‌شود. تجهیزات هوشمند قابل برنامه ریزی هستند و می‌توانند طبق برنامه‌ای که شما برای آن‌ها می‌نویسید به صورت خودکار و هوشمندانه عمل کنند. فراموشی آب دادن به گلدان‌ها برای همیشه تمام می‌شود. با توجه به وضعیت خورشید، پرده‌ها را به صورت هوشمند کنار می‌روند. نگرانی قفل بودن درب‌ها و روشن بودن شعله اجاق گاز به اتمام می‌رسد. با توجه به بارش برف و باران سیستم گرمایش به صورت خودکار شروع به کار می کند. یکی دیگر از امکانات خانه هوشمند این است که خودرو شما هر وقت به خانه نزدیک شود، درب پارکینگ به صورت خودکار باز می‌شود، چراغ‌های ورودی پارکینگ و محل پارک شما روشن و پس از اتمام پارک خودرو درب بسته شده و لامپ‌ها خاموش می‌شود. البته آسانسور جلو پای شما به طبقه پارکینگ می‌آید و شما معتل آسانسور نخواهید شد.

امنیت یکی از مزایای خانه هوشمند

سیستم خانه‌های هوشمند نسل جدید از امنیت را به خانه‌ها داده است. اجزای سیستم امنیتی شامل دزدگیر، دوربین، سنسور دما، سنسور حرکتی و نور می‌باشد. سیستم امنیتی خانه هوشمند نه تنها از نظر امنیت مادی می‌تواند از خانه شما محافظت کند، بلکه از جان فرزندان در خانه در برابر نشت گاز و دود محافظت می‌کند. اضافه بر این در سیستم امنیتی خانه هوشمند می‌توانید تمامی دوربین‌های نظارتی را تحت یک سیستم و به صورت یکپارچه در سراسر دنیا در دسترس داشته باشید. شاید همیشه در سفرهای طولانی به دنبال این بوده‌اید که در خانه خود حضور خود را شبیه سازی کنید. روشنایی‌ها روشن شود و صدای تلویزیون و سیستم صوتی وجود شما را در خانه شبیه سازی کند. در خانه هوشمند می‌توانید زمانی که در سفر هستید به خانه خود بگویید به صورت خودکار سیستم صوتی و روشنایی و هر آن چه دوست دارید را در ساعتی معین روشن و در ساعت دیگر خاموش کند تا دیگران حضور شما را در خانه احساس کنند.

سلامتی در خانه هوشمند چیست

گاهی مجبوری با توجه به شرایط عزیزانمان که توانایی مراقبت از خودشان را ندارند، آن‌ها را در خانه تنها بگذاریم. اما سلامتی آن‌ها ممکن است با توجه به عواملی مانند نشت آب، نشب گاز و دور‌های سمی به خطر بیوفتد. همچنین گاهی نیاز به هشدار دادن به آن‌ها در مورد مصرف دارو و یا غذا و خوراکی باشیم. از مزایای خانه هوشمند این است که ، سلامتی و ایمنی آن‌ها را در خانه تضمین می‌کند و سیستم یادآوری مراقب سلامتی سالمندان و کودکان خواهد بود. این‌ها تنها بخشی از امکانات و مزایای منحصر بفرد هوشمند سازی است. شرکت هوش‌گستر آرکا در زمینه فروش و خدمات سیستم های هوشمند تحت پروتکل های استاندارد Z-Wave، KNX و Wifi فعالیت می کند.

اجزای سیستم خانه هوشمند

سیستم‌های هوشمند اجزای متفاوتی دارند که مجموعه از آن ها موجب اجرای سناریوهای هوشمند می‌شوند. در اینجا 3 مورد از مهمترین آنها که بین انواع سیستم هوشمند مشترک است ذکر شده است. لازم

کنترلر مرکزی خانه هوشمند

کنترلر مرکزی هوشمند مانند مغز متفکر یک سیستم هوشمند می‌باشد که واکنش و تعامل تجهیزات با یکدیگر را مشخص می‌کند. ارتباط تمامی تجهیزات هوشمند با یکدیگر از طریق این دستگاه انجام می‌شود. کنترلر مرکزی اطلاعات را دریافت و  پردازش می‌کند و فرمان را سیستم‌های مورد نظر ارسال می‌کند. همچنین کنترلر مرکزی هوشمند، ارتباط کاربر با تجهیزات در داخل خانه یا از راه دور را تعریف می‌کند. برخی از کنترل کننده ها خود پنل لمسی دارند. توسط پنل کنترل کننده مرکزی هوشمند می‌توانیم تمام تجهیزات و وسایل خانه هوشمند را از هرجای دنیا که باشیم کنترل کنیم. بوسیله گوشی، اینترنت، پیامک، ریموت، کلیدهای لمسی، خود کنترلر مرکزی هوشمند و همچنین دستیار صوتی (Alexa) می‌توانیم تجهیزات هوشمند را کنترل کنیم. محدودیت نوع و تعداد محصولاتی که به کنترلر وصل می‌شود، برای هر کنترلر متفاوت است. در یک خانه هوشمند بسته به سلیقه، بودجه و امکانات مورد نیاز باید یک کنترلر هوشمند را انتخاب کنید.

پروتکل ارتباطی

پروتکل یک راه ارتباطی بین تجهیزات است که 2 نوع سیمی و بی‌سیم دارد. در سیستمی که از پروتکل سیمی استفاده شده است نیاز به کابل مخصوص هوشمند و تابلو برق هوشمند است. در حالی که در نوع بی سیم سیم کشی متداول در ساختمان‌ها کافیست.

رابط کاربری

ارتباط کاربر با سیستم خانه هوشمند از طریق یک رابط کاربری که عموما نرم افزار است انجام می‌شود. نرم افزار خانه هوشمند روی گوشی هوشمند یا تاچ پنل هوشمند نصب می‌شود و از این طریق کاربر برای تجهیزات هوشمند برنامه‌ریزی می‌کند و آن ها را تحت کنترل و نظارت دارد. رابط کاربری می‌تواند ریموت هوشمند و کلید هوشمند نیز باشد. در این صورت با زدن دکمه کلید یا ریموت یک سناریو اجرا می‌شود.

انواع سیستم خانه هوشمند

  • روشنایی
  • صوتی و تصویری
  • پرده هوشمند
  • آیفون تصویری
  • آبیاری
  • اعلام حریق
  • امنیتی