انواع سیستم هوشمند

سرمایش و گرمایش هوشمند

اپلیکیشن تنظیم ترموستات و سیستم سرمایش و گرمایش خانه هوشمند

سرمایش و گرمایش هوشمند یکی دیگر از محبوب‌ترین سیستم های خانه هوشمند می‌باشد. تا جایی که بر اساس یک تحقیق در سال 2019 ترموستات هوشمند که یکی از اجزای اصلی سیستم‌ های کنترل سرمایش و گرمایش است، در لیست بهترین تجهیزات خانه هوشمند قرار گرفت. سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند دمای محل را بر روی یک دمای دلخواه تنظیم می‌کند. به طور دقیق‌تر  این سیستم یک دما را به عنوان دمای مرجع از کاربر دریافت کرده و دمای محیط را به طور منظم و اتوماتیک به دمای مرجع می‌رساند. سیستم‌های سرمایش و گرمایش هوشمندی که شرکت آرکا ارائه می‌دهد، همگی قابل تنظیم و نظارت از طریق تاچ پنل مرکزی هوشمند ، کلید ترموستاتیک ، تلفن همراه با سیستم عامل اندروید یا ios ، تبلت و … می‌باشند.

تجهیزات سرمایش و گرمایش هوشمند

تجهیزات اصلی سیستم های سرمایش و گرمایش هوشمند را سنسورهای دما و ترموستات های هوشمند تشکیل می‌دهند. سنسورهای دما جهت اندازه‌گیری دمای فعلی محیط در قسمت‌های مختلف ساختمان قرار می‌گیرند. این سنسورها جهت اندازه‌گیری دمای فعلی محیط در قسمت‌های مختلف ساختمان قرار می‌گیرند. این سنسورها که به مرکز کنترل سیستم تهویه متصل هستند، پس از اندازه‌گیری دما ، اطلاعات را به مرکز کنترل انتقال می‌دهند. ترموستات هوشمند نیز ضمن اندازهگیری دما ، آن را روی دمای مرجع تنظیم می‌کند. در ادامه با انواع ترموستات‌ها و کلیدهای ترموستاتیک بیشتر آشنا خواهیم شد.

شوفاژ و رادیاتور هوشمند

جهت هوشمندسازی شوفاژها و رادیاتورها معمولا از شیرهای برقی تدریجی یا سلوئیدی استفاده می‌شود. راه دیگر استفاده از ترموستات برقی بر روی رادیاتور است انواع تجهیزات سرمایش و گرمایش هوشمند را در فروشگاه ما ببینید.

کلید هوشمند کولر آبی

هوشمندسازی کولر آبی یکی از ساده ترین سیستم های سرمایش و گرمایش است تنها با جایگزین کردن یک کلید لمسی هوشمند 4 پل با کلید کولر را هوشمند نمود کولر آبی را می توان به وسیله ی ریموت کنترل و ترموستات نیز هوشمند کرد.

ترموستات‌های هوشمند

در یک پروژه هوشمند برای هر قسمت یک الی چند دستگاه فن کویل سقفی، دیواری یا زمینی در نظر می‌گیریم. عملکرد فن کویل به این صورت است که در فصول گرم آب سرد از طریق لوله‌کشی وارد دستگاه فن کویل شده و محیط را خنک می‌کند و بالعکس در فصول سرد آب گرم وارد فن کویل شده و محیط را گرم می‎کند. جهت کنترل هوشمند این دستگاه هر فن کویل نیاز به یک ترموستات هوشمند دارد. ترموستات هوشمند یکی از تجهیزات سیستم های سرمایش و گرمایش هوشمند است که وظیفه کنترل دما و دور فن را دارد. همچنین ترموستات هوشمند فن کویل قابل روشن و خاموش شدن هم به صورت هوشمند و هم به صورت دستی می‌باشد دیگر عملکردهای این ترموستات نیز قابل تنظیم به هر دو صورت دستی و هوشمند می‌باشد. لازم به ذکر است جهت مراقبت از فن‌ها، یک زمان تاخیر قابل تنظیم نیز در نظر گرفته می‌شود. ترموستات های هوشمند فن کویل شرکت هوش گستر آرکا، به صورت یک کلید با طراحی بسیار زیبا است که یک صفحه نمایشگر نیز دارد.

ترموستات گرمایش از کف نیز قابلیت‌های مشابهی نسبت به ترموستات هوشمند فن کویل دارد. ضمن این که ترموستات گرمایش از کف شرکت هوش گستر آرکا می‌تواند سیستم های دیگر سرمایش و گرمایش مانند سیستم‌های گرمایشی الکتریکی، کابل‌های گرمایشی، شیر آب، دیگ بخار، پمپ گرما و … را نیز به صورت هوشمند کنترل کند. یکی دیگر از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، دستگاه اسپلیت است. اسپلیت از جمله دستگاه‌هایی است که به وسیله‌ی یک ریموت کنترلر تنظیم می‌شود. در نتیجه برای کنترل هوشمند آن از یک رابط IR به عنوان ترموستات استفاده می‌شود. در واقع رابط IR جهت کنترل هوشمند کلیه امور سیستم‌های سرمایش و گرمایش که به وسیله ریموت انجام می‌شود به کار می‌رود. از این رابط جهت هوشمندسازی دستگاه‌های ریموت‌دار دیگر مانند تلویزیون نیز استفاده می‌شود.

انواع سیستم سرمایش و گرمایش

سیستم‌های سرمایش و گرمایش به دو دسته صنعتی و غیرصنعتی تقسیم می شوند سیستم‌های صنعتی سیستم های سرمایش و گرمایشی هستند که جهت انجام پروژه های پژوهشی و تولیدی در راستای جلوگیری از آلودگی هوا و افزایش آسایش افراد استفاده می شوند. سیستم‌های غیر صنعتی نیز سیستم‌های سرمایش و گرمایشی هستند که در مکان‌هایی مانند ادارات، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، منازل و … استفاده می‌شوند.

همچنین سیستم‌های سرمایش و گرمایش خانه هوشمند از نظر پیاده‌سازی به دو نوع سیمی و بی‌سیم تقسیم می‌شوند. نوع بی‌سیم نیازی به سیم‌کشی خاصی غیر از سیم کشی متداول برق ساختمان ندارد و تجهیزات هوشمند به صورت بی‌سیم با هم ارتباط برقرار می‌کنند. در نتیجه این نوع سیستم برای ساختمان‌های از پیش ساخته شده مناسب می‌باشد. چرا که جهت پیاده‌سازی نیازی به تخریب ندارد. شرکت‌های خانه هوشمند MCO Home و Tuya تولیدکننده انواع محصولات هوشمند بیسیم می‌باشند. سیستم هوشمند سیمی بر خلاف نوع بی‌سیم به سیم‌کشی هوشمند نیاز دارد. در نتیجه قبل از اجرای برق ساختمان بایستی جهت هوشمندسازی سیستم سرمایش و گرمایش تصمیم‌گیری شود. از جمله برترین تولیدکنندگان محصولات سیمی هوشمند شرکت‌های Zennio و ABB می‌باشند. در نهایت بهترین مرحله جهت هوشمندسازی سیستم سرمایش و گرمایش ، قبل از اجرای تاسیسات ساختمان می‌باشد.

مزایای سرمایش و گرمایش هوشمند

  • به وسیله‌ی سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند نه در تابستان احساس گرما می‌کنید و نه در زمستان احساس سرما می‌کنید. در واقع به تغییرات دما سریع پاسخ می‌دهد.
  • به طور قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.
  • سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند در ابتدا هزینه اولیه‌ی بیشتری نسبت به سیستم غیرهوشمند دارد ولی به مرور زمان با صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به انرژی هزینه اولیه نیز جبران خواهد شد.
  • آرامش و آسایش بیشتری را ایجاد می‌کند.
  • در اکثر سیستم های سرمایش و گرمایش هوشمند همچنان حالت کنترل دستی حفظ می‌شود.
  • این سیستم‌ها قابل کنترل از سراسر دنیا می‌باشند.
  • این سیستم‌ها ، هزینه‌های نگه‌داری را کاهش میدهند
  • طول عمر دستگاه‌های سرمایش و گرمایش افزایش می‌یابد.
  • سیستم های سرمایش و گرمایش هوشمند قابل سناریونویسی و زمان‌بندی می‌باشند.

سناریو با سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند

به وسیله سیستم های سرمایشی و گرمایشی هوشمند میتوان سناریوهای بسیار کاربردی اجرا کرد. در اینجا جهت درک بهتر کاربردهای این سیستم‌ها چند سناریو را با هم بررسی خواهیم کرد. درگذشته که سیستم‌های هوشمند وجود نداشت افراد هنگام خروج از خانه یا سیستم سرمایش و گرمایشی مانند بخاری را یا خاموش می‌کردند یا روی یک درجه کم می‌گذاشتند. در حالت اول پس از بازگشت، خانه کاملا سرد شده بود و مدتی طول می‌کشید تا دما خانه را دوباره روی دمای مورد نظرشان تنظیم کنند. در حالت دوم در زمانی که کسی در خانه حضور نداشت مقداری انرژی بیهوده مصرف می‌شد. سیستم هوشمند این موضوع را حل نمود. به این صورت که سیستم در هنگام خروج ساکنین به طور خودکار خاموش می‌شود و کمی قبل از ورود افراد به خانه سیستم روشن شده و در زمان ورود شخص، خانه دمای مناسب را پیدا کرده است. در محیط‌های اداری نیز که از پارتیشن جهت جداسازی قسمت‌های مختلف استفاده شده است، معمولا دما در همه جا یکسان و متعادل نیست. سیستم های سرمایشی هوشمند همه‌ی قسمت ها را به طور منظم و هماهنگ خنک می‌کند