مقالات خانه هوشمند

سناریو خانه هوشمند

سناریو نویسی خانه هوشمند از طریق اپلیکیشن موبایل

سناریو پذیری از قابلیت‌های مهم سیستم خانه هوشمند است. حال این سوال پیش می‌آید که اصلا سناریو خانه هوشمند چیست؟ انجام یک سری کارهای از پیش تعیین شده با یک فرمان یا در یک زمان مشخص را سناریو می‌گویند. سناریوهای متفاوتی باتوجه به نیاز کاربر قابل برنامه نویسی است. این سناریوها تنها با لمس یک کلید از جمله کلید‌های لمسی هوشمند ، نرم افزار موبایل (Android & ios)، ریموت، اینترنت یا بصورت زمان‌دار در یک ساعت مشخصی قابل اجرا است. در این مطلب ما به معرفی و تعریف انواع سناریو های مختلف خانه هوشمند مانند سناریوی صبحگاهی‌، مهمانی‌، تولد‌، خواب‌، شام‌، مسافرت و .... می‌پردازیم. در هر یک از سناریوها ، وضعیت چراغها، حالت پرده‌ها، دمای مکان‌ها، وضعیت سیستم صوت و تصویر و ... با لمس یک کلید و یا بر اساس زمان مشخصی تغییر می‌کند.

انواع سناریو خانه هوشمند

  • سناریو صبحگاهی
  • سناریو حمام
  • سناریو پرده
  • سناریو تنظیم دما
  • سناریو آبیاری
  • سناریو مطالعه

سناریو صبحگاهی

در سناریو صبحگاهی ، بدون هیچ فرمانی طی ساعت مشخصی صبح‌ها پرده‌ها کنار می‌رود تا شما با نور طبیعی از خواب بیدار شوید. دمای اتاق باتوجه به شرایط، در دمای مطلوب قرار می‌گیرد که شما هنگام بیرون آمدن از تخت خواب احساس سرما نکنید. همچنین یه آهنگ ملایم و آرامی جهت بیدار کردن شما در خانه پخش می‌شود.

سناریو حمام و سرویس بهداشتی

یکی دیگر از انواع سناریو خانه هوشمند ، سناریوی حمام است. اگر قصد دوش گرفتن داشته باشید، از قبل جکوزی پر از آب داغ شده و شما می‌توانید بدون هیج اتلاف وقتی دوش بگیرید. در تعریف سناریو سرویس بهداشتی، به محض ورود شما به سرویس بهداشتی چراغ و فن روشن شده و پس از خروج شما از سرویس‌بهداشتی چراغ دستشویی خاموش می‌شود و برای مدتی بعد فن روشن باقی خواهد ماند.

تنظیم دما هوشمند خانه

آمادگی خانه هوشمند شما برای صبح به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چرا که قبل از بیدار کردن شما خانه را نیز آماده کرده، مثلا در سناریوی تنظیم دما ، زمستان که شب کمی سرد می‌شود نیم ساعت قبل از بیدار کردنتان خانه را گرم میکند تا موقع بیرون رفتن از رختخواب احساس سرما نکنید! این کار توسط ترموستات هوشمند انجام می‌شود. همچنین وقتی به حمام می‌روید جکوزی پر از آب داغ و آماده استفاده است و زمانی که به آشپزخانه برای صرف صبحانه می‌روید دستگاه چای و قهوه سازتان را روشن می‌نماید و به شما گزارش ساعت فعلی, دما و وضعیت آب و هوای محیط خارج از خانه راگزارش می‌دهد تا کاربر با توجه به شرایط موجود بتواند با پوشش مناسبی از خانه خارج شود.

پرده هوشمند

در سناریو پرده بدون اینکه فرمانی صادر کنید، سر ساعت مشخصی پرده‌ها کنار می‌روند و نور آفتاب به شما می‌خورد و همزمان موسیقی مد نظر کاربر برای بیدار کردنش شروع به پخش می‌شود. علاوه بر این‌ها دمای اتاق با توجه به دمای خارج از خانه هوشمند طوری تنظیم می‌گردد که موقع بیرون آمدن از تخت خواب احساس سرما نکنید.

آبیاری هوشمند

سناریوی آبیاری هوشمند یکی از متداول‌ترین سناریوهاست . در ادامه یک معرفی کوتاه درباره این سناریو خانه هوشمند خواهیم داشت. در این موقعیت ما بدون وجود محدودیت در زمان و مکان می‌توانیم ، طبق جدول زمان‌بندی مشخصی فرایند آبیاری را به صورت خودکار انجام دهیم. بابت پژمرده‌شدن و از بین رفتن گل‌های خود چه در زمانی که در منزل و چه درسفر هستید، نگران نباشید. زیرا با این روش در روز و ساعت مشخصی که از قبل تعیین شده است، فرایند آبیاری صورت می‌گیرد.

سناریو مطالعه هوشمند

در سناریو مطالعه شما با یک فرمان از هر طریقی می‌توانید تمام کارهایی که مدنظرتان است را برای داشتن یک مطالعه‌ی خوب همزمان با هم فراهم کنید . به عنوان مثال : ایجاد نورو دمای مناسب برای مطالعه، تنظیم پرده برای استفاده از نورطبیعی، کم کردن صدای زنگ آیفون و تلفن، بستن قفل درب اتاق مطالعه، غیرفعال کردن سیستم صوت و …